ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΝΕΩΝ ΜΕΣΩΝ ΣΤΙΣ ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ

Διευθυντής: Αθανάσιος Πάλλας

Διδακτικό Ερευνητικό Προσωπικό (ΔΕΠ):
Αθανάσιος Πάλλας, Καθηγητής
Στυλιανός Ντεξής, Αναπληρωτής Καθηγητής

Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό (ΕΕΠ):
Γεώργιος Δρόσος
Σταύρος Παναγιωτακης

Επικουρικό Διδακτικό και Εργαστηριακό Έργο:

Ειδικό Τεχνικό Εργαστηριακό Προσωπικό:
Ευθύμιος Σκριάπας
Γεώργιος Γιαννουχαηλίδης

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΝΕΩΝ ΜΕΣΩΝ ΣΤΙΣ ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ
Τα Νέα Μέσα στις Εικαστικές Τέχνες αποτελούν την πιο πρόσφατα ιδρυθείσα κατεύθυνση του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών, που ξεκίνησε τη λειτουργία της το 2018. Το Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ είναι το πρώτο στην Ελλάδα που απέκτησε αυτόνομη Κατεύθυνση Νέων Μέσων σε προπτυχιακές σπουδές εικαστικών τεχνών.

Σκοπός: Η Κατεύθυνση των Νέων Μέσων Εικαστικών Τεχνών έχει ως σκοπό την καλλιέργεια και προαγωγή της καλλιτεχνικής έρευνας και της γνώσης στο πεδίο της δημιουργίας εικαστικού καλλιτεχνικού έργου σε συνδυασμό με τις μορφοποιητικές δυνατότητες των νέων τεχνολογιών, με γνώμονα την αισθητική και τεχνική τους αρτιότητα αλλά και το εννοιολογικό τους περιεχόμενο και την θεωρητική τους υποστήριξη. Οι απόφοιτοι/απόφοιτες αναπτύσσουν δεξιότητες στη σύνθεση, στην αισθητική, στο σχεδιασμό, στη χρήση των ψηφιακών μέσων καθώς και στη θεωρητική έρευνα και την κριτική σκέψη ώστε να αποκτήσουν επαρκή εφόδια και την απαραίτητη κατάρτιση για τη διασφάλιση μιας θέσης εργασίας και την επιτυχή επιστημονική και επαγγελματική τους σταδιοδρομία.

Αντικείμενο: Η Κατεύθυνση Νέων Μέσων Εικαστικών Τεχνών καλύπτει τις καλλιτεχνικές – ερευνητικές και διδακτικές ανάγκες του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Α.Π.Θ. σε προπτυχιακό επίπεδο στο αντικείμενο της παραγωγής καλλιτεχνικού έργου με τη χρήση Νέων Μέσων.

Με τον όρο Νέα Μέσα Εικαστικών Τεχνών αναφερόμαστε σε καλλιτεχνικά έργα που δημιουργούνται με τη χρήση νέων τεχνολογιών και συνδυασμό αυτών όπως ψηφιακή τέχνη (digital art, software art), ψηφιακή φωτογραφία (digital photography), ψηφιακά γραφικά (computer graphics), ψηφιακή κινούμενη εικόνα (digital video, computer animation), διαδικτυακή τέχνη (internet art, hactivism), διαδραστική τέχνη (interactive art), τέχνη εικονικής, επαυξημένης και μικτής πραγματικότητας (Virtual, Augmented and Mixed Reality art), ψηφιακές τρισδιάστατες εκτυπώσεις (3d printing), ρομποτική τέχνη (robotic art) και τέχνη των παιχνιδιών βίντεο (video games) κτλ. Η πρακτική τους εξαπλώνεται από την τέχνη του βίντεο (video art) έως τις εγκαταστάσεις (installations) και τις ερμηνευτικές τέχνες (performance).

Γενικά Μαθησιακά αποτελέσματα: Βασική αρχή της Κατεύθυνσης αποτελεί η συνδυαστική καλλιτεχνική, τεχνολογική και θεωρητική έρευνα. Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην συνεργασία και την ομαδική εργασία. Επίσης δίνεται ιδιαίτερο βάρος στην εξατομικευμένη διδασκαλία ώστε οι φοιτητές/τριες να αναπτύξουν τα δικά τους ιδιαίτερα καλλιτεχνικά χαρακτηριστικά και ικανότητες στο μέγιστο βαθμό καθιστώντας τους ενεργά μέλος της μαθησιακής πράξης. Η Κατεύθυνση των Νέων Μέσων Εικαστικών Τεχνών παρέχει άρτια καλλιτεχνική εκπαίδευση. Αναπτύσσει βασικές δεξιότητες έρευνας των φοιτητών/φοιτητριών ώστε να μπορούν να συλλέγουν, να επιλέγουν, να αναλύουν, να συνθέτουν και να κρίνουν την πληροφορία. Αναπτύσσει την ικανότητα της κατανόησης θεωριών και ιδεών και την κριτική τους ικανότητα απέναντι σε πολύπλοκες καταστάσεις και θέματα. Αποκτούν εφόδια να δρουν ουσιαστικά κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες ατομικά ή ομαδικά σε ακαδημαϊκό επίπεδο και αποκτούν ικανότητες παρουσίασης των ιδεών τους και επικοινωνίας με τους άλλους. Οι φοιτητές/φοιτήτριες αποκτούν αυτοπειθαρχία, ευαισθησία γύρω από τον πολιτισμό και την κουλτούρα και παράλληλα αναπτύσσουν την προσωπική καλλιτεχνική τους άποψη. Οι απόφοιτοι/απόφοιτες της Κατεύθυνσης Νέων Μέσων Εικαστικών Τεχνών είναι άρτια προετοιμασμένοι και έχουν την απαραίτητη εκπαίδευση και τις ικανότητες ώστε να διεκδικήσουν θέσεις σε Μεταπτυχιακά Προγράμματα. Παράλληλα είναι άριστα προετοιμασμένοι υποψήφιοι για θέσεις εργασίας οι οποίες απαιτούν τεχνολογικές και καλλιτεχνικές ικανότητες και θα καλύψουν ένα μεγάλο μέρος των αναγκών της αγοράς εργασίας.

Διδασκαλία και δράσεις: Στην Κατεύθυνση Νέων Μέσων διδάσκονται εργαστηριακά μαθήματα όπως: Χρώμα και Σχέδιο με Αναλογικά και Ψηφιακά Μέσα, Φωτογραφία, Παραγωγή, Επανασύνθεση και Μεταπαραγωγή κινούμενης εικόνας, Σχεδιοκίνηση, τρισδιάστατα γραφικά, βίντεο για οπτικοακουστικές εγκαταστάσεις, σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία και νέα μέσα στο εικαστικό περιβάλλον (διάδραση, εμβύθιση, στερεοσκοπική εικόνα, εικονική, επαυξημένη και μεικτή πραγματικότητα) και πραγματοποιούνται συνθετικές εργασίες καλλιτεχνικής έρευνας και υλοποίησης προσωπικού εικαστικού έργου ή/και ομαδικών project. Επιπλέον, το εργαστήριο πραγματοποιεί εκπαιδευτικές και ερευνητικές δράσεις και επισκέψεις, παρουσιάσεις σε συνέδρια και εκπαιδευτικές συναντήσεις, συμμετοχές σε εικαστικές εκθέσεις και φεστιβάλ, ανταλλαγές Erasmus και συνεργασίες με άλλες σχολές της Ελλάδας και του εξωτερικού και επιδιώκει συνέργειες με φορείς και σύνδεση με την κοινωνία. Μέσα από τη διαδικασία δημιουργικής αξιοποίησης των γνώσεων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων που απέκτησαν κατά τη διάρκεια των σπουδών τους στην κατεύθυνση επιλογής τους και με την καθοδήγηση των διδασκόντων, οι φοιτητές/φοιτήτριες εκπονούν τη διπλωματική τους εργασία και υποβάλλουν ένα ολοκληρωμένο έργο υψηλής ποιότητας βασισμένο στην ερευνητική τους πρόταση, το οποίο και εκθέτουν, συνοδεύοντάς το από κατάλογο με θεωρητικό κείμενο και σχετικό φωτογραφικό υλικό. Οι σπουδές στην κατεύθυνση νέων μέσων ολοκληρώνονται με την έκθεση μιας πλήρως υλοποιήσιμης εικαστικής πρότασης και με την παρουσίαση της διαδικασίας παραγωγής πρωτότυπου εικαστικού έργου.

Χώροι-εργαστήρια: Οι χώροι της Κατεύθυνσης Νέων Μέσων Εικαστικών Τεχνών βρίσκονται στο κτήριο Thomas στην Θέρμη.


Γενικά για τα Νέα Μέσα – Σπουδές στην Ελλάδα και αγορά εργασίας
Οι εξελίξεις στον τομέα των Νέων Μέσων είναι ταχύτατες. Τα Νέα Μέσα καταλαμβάνουν μία σημαντική περιοχή στον χώρο της σύγχρονης καλλιτεχνικής πρακτικής παγκοσμίως. Ο συνδυασμός με την ανάγκη της αγοράς εξειδικευμένων επαγγελματιών για την παραγωγή οπτικοακουαστικών και εικαστικών έργων για ενημερωτική, εκπαιδευτική και ψυχαγωγική χρήση στον κινηματογράφο, την τηλεόραση και το διαδίκτυο έχει οδηγήσει στην δημιουργία και προσφορά πολλών προγραμμάτων σπουδών στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Το Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ είναι το πρώτο στην Ελλάδα που απέκτησε αυτόνομη Κατεύθυνση Νέων Μέσων σε προπτυχιακές σπουδές εικαστικών τεχνών το 2018.

Στο Τμήμα μας διδασκόταν μαθήματα με περιεχόμενο τις Νέες Τεχνολογίες στις Εικαστικές Τέχνες, για τους Φοιτητές/Φοιτήτριες των κατευθύνσεων σπουδών Ζωγραφικής, Γλυπτικής και Χαρακτικής, από το Ακαδημαϊκό έτος 2000, με την ονομασία “Ψηφιακή Εικόνα” και  “Ειδικά θέματα Ψηφιακής Εικόνας”. Σε άλλες σχολές στην Ελλάδα, σε επίπεδο προπτυχιακών σπουδών υπάρχουν κάποια σχετικά μαθήματα που προσφέρονται από διάφορα εκπαιδευτικά προγράμματα Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων. Κάποια από αυτά εντοπίζονται σε Τμήματα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και σε Τμήματα Πληροφορικής (Ε.Κ.Π.Α., Πάντειος). Σε πολλές από αυτές τις περιπτώσεις το βάρος δίνεται κυρίως στην τεχνολογική έρευνα και λιγότερο στην καλλιτεχνική πρακτική. Κάποια μαθήματα γύρω από την παραγωγή οπτικοακουστικών και ψηφιακών έργων συναντούμε επίσης και σε άλλα Τμήματα Σχολών Καλών Τεχνών, όπως στο Τμήμα Κινηματογράφου (μάθημα Μοντάζ) και στο Τμήμα Θεάτρου (Κατεύθυνση Σκηνογραφίας – Σχεδιασμός με Η/Υ) του Α.Π.Θ. ή στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου στο Τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων.

Αγορά Εργασίας: Σήμερα οι ψηφιακές δεξιότητες αποτελούν ένα ισχυρό εργαλείο για την είσοδο στην αγορά εργασίας. Σε παγκόσμιο επίπεδο και παρά την οικονομική κρίση, υφίσταται ένας μεγάλος αριθμός κενών θέσεων εργασίας που απαιτούν δεξιότητες νέων τεχνολογιών. Η Κατεύθυνση Νέων Μέσων Εικαστικών Τεχνών συνθέτει τις νέες τεχνολογίες με την Εικαστική καλλιτεχνική πρακτική και την εφαρμογή τους στον πολιτισμό και οι απόφοιτοι απολαμβάνουν πολύ καλές προοπτικές στην αγορά εργασίας. Οι πτυχιούχοι της Κατεύθυνσης έχουν μεν ως κύρια επαγγελματική ενασχόληση την παραγωγή καλλιτεχνικού έργου και την εκθεσιακή δραστηριότητα, αλλά ταυτόχρονα διαθέτουν τις δεξιότητες και την κατάρτιση που τους επιτρέπει να διεκδικούν θέσεις στα ευρύτατα πεδία του ψηφιακού σχεδιασμού, της ανάπτυξης εφαρμογών πολυμέσων και ψηφιακών οπτικοακουστικών προϊόντων καθώς και για την παραγωγή και προβολή της πολιτιστικής πληροφορίας. Μπορούν να εργαστούν στον Δημόσιο και τον ευρύτερο Δημόσιο τομέα, στον ιδιωτικό τομέα και ως αυτοαπασχολούμενοι. Οι πτυχιούχοι της κατεύθυνσης θα μπορούν να απασχοληθούν, είτε αυτοδύναμα είτε σε συνεργασία, με άλλους επιστήμονες και τεχνικούς στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα για την εφαρμογή των τεχνολογιών της Πληροφορικής σε σύγχρονα γνωστικά πεδία, όπως αυτά που ορίζουν η μουσειολογία, η εκπαιδευτική τεχνολογία, οι ψηφιακές οπτικοακουστικές τέχνες και η πολιτιστική αναπαράσταση με τη χρήση νέων τεχνολογιών. Έχουν τη δυνατότητα να εργαστούν στην εκπαίδευση (πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση), σε επιχειρήσεις (παραγωγής οπτικοακουστικών έργων, κινηματογραφικών έργων, εφαρμογών διαδικτύου, animation, πολυμεσικών εφαρμογών κ.ά.) και ως ελεύθεροι επαγγελματίες (υπηρεσίες σχεδιασμού, φωτογραφίας , animation κ.ά.).

^